27. březen 2020

Imunitní systém: Strážce našeho organismu

Imunitní systém člověka je zodpovědný nejen za ochranu hranic našeho těla, ale také za stav buněk uvnitř něho. Aby byl imunitní systém schopen své funkce vykonávat v optimální míře, je třeba o něj pečovat.

Dvě imunity, jeden cíl

Málokdo tuší, že ve skutečnosti naše obranyschopnost není jedna, ale v základním pojetí se rozlišuje na imunitu specifickou a nespecifickou. Zatímco nespecifická imunita je vrozená, specifickou imunitu si člověk během svého života buduje podle toho, jaké patogeny potkává. Proč je důležité mít funkční obě?

Nespecifická imunita

  • Nespecifická imunita reaguje proti všem ohrožením stejným způsobem.
  • Nemá paměť, proto si konkrétní vir či bakterii není schopna zapamatovat „pro příště“.
  • Je schopna odlišit tělu vlastní a tělo ohrožující látky.
  • Reaguje vždy, jakmile rozpozná snahu o průnik cizorodé látky.
  • Pod tento typ imunity se řadí přirozené bariéry těla jakými jsou kůže, sliznice, sliny, slzy či žaludeční šťávy a také specifické buňky: NK buňky (přirození zabijáci), makrofágy, neutrofily a mnoho dalších.

Specifická imunita

  • Reaguje rychle a efektivně na již poznané cizorodé látky, v opačném případě je pasivní.
  • Databázi poznaných virů a bakterií si tento typ obranyschopnosti buduje během našeho života.
  • Základními typy buněk pro specifickou imunitu jsou B-lymfocyty a T-lymfocyty.

Síla spolupráce

Aby náš si náš organismus uchoval dostatečnou životaschopnost, je třeba dbát jak o specifickou, tak o nespecifickou imunitu. Obě mají své místo. Specifická imunita je schopna reagovat až v okamžiku, kdy zná tzv. antigen cizorodé látky (již se s ní setkala). Na tomto principu je založena většina očkování. V případě běžných např. virových onemocnění je hlavním obranným valem imunita nespecifická, která se prostřednictvím svých mechanismů snaží příslušný patogen zlikvidovat.

3 tipy na rychlou podporu imunity

Kvalita imunitního systému do jisté míry kopíruje životní styl. Pakli

  1. Vyvážená strava. Základem zdraví je vyvážená strava (bílkoviny, tuky, sacharidy a vláknina) a dostatečný pitný režim. Existuje také řada potravin, které přirozeně obsahují látky, jež obranyschopnost podporují (černý rybíz, červená řepa, badyán, oregáno a nebo kurkuma s pepřem). Pakliže cítíte, že je třeba v určitém období svou imunitu podpořit, můžete zvážit i kvalitní doplňky stravy, které se této oblasti věnují. Inspirací může být i Ovosan Immun.
  2. Zařaďte metody pro snížení stresu. Meditace, práce na zahradě, čtení knihy, poslech hudby, vědomé dýchání, jógové techniky.
  3. Pohyb i odpočinek. Pravidelný pohyb prospívá celému organismu, díky čemuž povzbudíte i kondici jednotlivých orgánů. Dostatečný odpočinek nám pomůže i regenerovat buňky.