25. březen 2020

Imunitní systém: Zastavte jeho oslabování

Správně fungující imunitní systém člověka je jedním z hlavních pilířů zdraví. Je to právě naše obranyschopnost, která zabraňuje průniku cizorodých látek do organismu, případně se stará o jejich likvidaci. Ačkoli je imunita pro naše zdraví zásadní, ne vždy k ní přistupujeme s respektem, který si zaslouží. Čemu se vyhnout a čím ji naopak podpořit?

Co naši imunitu oslabuje?

  1. Nevhodná strava s nedostatkem vitaminů, minerálů či stopových prvků. Omezení přísunu bílého cukru, soli, polotovarů, smažených jídel.
  2. Nedostatek spánku případně nekvalitní spánek. Kromě jiného nedochází k regeneraci buněk.
  3. Kouření. Právě to patří mezi nejvíce rizikové faktory řady nemocí. Plíce (a celé dýchací cesty) jsou kouřením značně poškozené a nemohou svou funkci tedy vykonávat optimálně. S tím pak souvisí řada dalších možných obtíží, například v kardiovaskulárním systému.
  4. Obezita. Jakkoli můžeme své tělo milovat v nadměrných velikostech, naše orgány, ale i klouby bývají jiného názoru. Obezita patří mezi rizikové faktory vzniku mnoha civilizačních chorob.
  5. Nadměrné požívání alkoholu. Zatímco 2 dl kvalitního červeného vína k jídlu (za den) je považováno za podporující, nadměrný přísun alkoholu patří mezi vysoce rizikové faktory vzniku onemocnění.
  6. Pravidelná dávka stresu. Právě psychická zátěž, kterou je i stres, je považována za jeden z významných faktorů, které snižují funkčnost imunitního systému. Je třeba pracovat na minimalizaci dopadů takových situací.

Jak posílit správnou funkci imunitního systému

  1. Zařaďte potraviny, které mají dostatek pro tělo vyživujících látek. Strava by měla být vyvážená, aby uspokojila tělesné pochody a podpořila správnou funkci jednotlivých orgánů.
  2. Žijte v rytmech. Naučte své tělo pravidelnosti. Vstávejte v podobnou dobu, jezde v podobou dobu a dělejte si pravidelné pauzy od činností. Tím, že tělo dostává jídlo v podobné časy, je schopno jej lépe využít. Podobně je to i se spánkem.
  3. Pokud onemocníte, odpočívejte. Dopřejte si dostatečnou regenerační fázi. Tím, že tělo s nemocí bojovalo, je imunitní systém vysílen. Tím, že jej poženete znovu do akce jej ještě oslabíte, což může vést k chronickým obtížím, případně složitějšímu zdravotnímu stavu.
  4. Součástí stravy může být i zařazení kvalitních doplňků stravy, jež mohou přispět ke správnému fungování imunitního systému – vitamin D3 spolu s vitaminem K2, vitamin C či Ovosan Immun.
  5. Podpořte své trávení. Mnoho odborníků zastává názor, že naše imunita sídlí právě ve střevech. Právě zde se totiž dostávají látky z potravy do těla a ty nevyhovující z těla odcházejí pryč. Správnému trávení napomůže například zařazení vlákniny do stravy a dostatečný pitný režim.
  6. Dopřejte si pohyb. Kromě pohybového aparátu posilujete i činnost srdce, plic a nepřímo i řadu dalších orgánů. Navíc skvěle působí na psychickou stránku.
  7. Dodržujte základní hygienické návyky.